Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Op vrijdag 8 november 2019 opent in Lissabon de tentoonstelling Art on Display 1949-69, die het resultaat is van een samenwerking tussen Het Nieuwe Instituut/Jaap Bakema Study Centre en het Calouste Gulbenkian Museum. De expositie loopt tot maart 2020 in Lissabon en krijgt daarna een vervolg in Het Nieuwe Instituut.

Art on Display 1949-69 behandelt de relatie tussen kunst, architectuur en publiek aan de hand van door architecten ontworpen kunsttentoonstellingen. Curatoren zijn Penelope Curtis (Gulbenkian Museum) en Dirk van den Heuvel (Jaap Bakema Study Centre).

In de naoorlogse periode boden de kleine schaal en interieurkwaliteiten van museale contexten allerlei mogelijkheden voor architectonisch experiment. De Britse architecten Alison en Peter Smithson spraken daarom ook wel over tentoonstellingsontwerp als ‘staging the possible’. Ook ontwerpers als Aldo van Eyck, Lina Bo Bardi, Carlo Scarpa en Franco Albini hielden zich uitdrukkelijk bezig met de relatie tussen kunst en architectuur. Deze houding vertaalde zich in uiteenlopende expositieontwerpen voor vaste collecties en eigentijdse avant-garde kunst. Albini adviseerde bovendien het Gulbenkian Museum voor de constructie van hun museumgebouw in 1969, dat dit jaar 50 jaar bestaat.

1:1 reconstructies

Art on Display 1949-69 reconstrueert 1:1 een zestal iconische tentoonstellingsontwerpen van deze architecten. Verschillende manieren om naar kunst te kijken worden zo naast elkaar geplaatst: contemplatieve en auratische ontwerpen worden gecontrasteerd met experimentele voorstellen en totaalervaringen. Museologische, maatschappelijke en architectonische vragen van de jaren 1949-1969 worden opnieuw aangekaart, met name de publieke rol en betekenis van kunst en culturele instellingen in een democratiserende samenleving.

Als onderdeel van het partnerprogramma van de Architectuurtriënnale Lissabon 2019 organiseert Het Nieuwe Instituut tevens een evenement in het Gulbenkian Museum dat ingaat op museologische en museografische aspecten van onder meer de eigen tentoonstellingen van Het Nieuwe Instituut.